Осъзнато хранене

Осъзнато хранене

Осъзнато хранене: Lidl като избор номер 1 за всеки

Ernährungs-Kompass

Със 138 магазина в цялата страна, ние от Лидл България обслужваме множество клиенти всеки ден. Нашият богат асортимент от хранителни продукти е важна част от техния начин на хранене. Наясно сме, че производството и консумацията на храни имат голямо въздействие не само върху климата и биоразнообразието, но и върху здравето на нашите клиенти. 

Като водещ търговец на дребно с хранителни продукти ние играем значима роля за осигуряване на хранителни стоки на голяма част от домакинствата в страната. Ето защо вярваме, че е наша отговорност да предлагаме на клиентите си отличен избор подбрани продукти за здравословен и устойчив начин на живот.

Развиваме нашия асортимент с продукти според насоките на Планетарната здравословна диета (виж. карето с информация). Затова се стремим непрекъснато да разширяваме асортимента си от растителни храни до 2050 г. в съответствие с този научен модел. До 2030 г. ще увеличим дела на продаваните растителни храни - като растителни източници на протеини, пълнозърнести храни, плодове и зеленчуци - с общо 20% във всички 31 държави с магазини на Lidl. Освен това ще бъдем първият търговец на дребно, който ще създаде прозрачност на глобално и локално ниво за всички категории храни в асортимента си. Клиентите ни ще запазят свободния си избор, но с предлагането на по-устойчив асортимент искаме да улесним по-осъзнатия, по-здравословен и по-екологичен начин на живот. 
 

РАБОТИМ ЗАЕДНО С НАШИЯ ПАРТНЬОР WWF

Какво ядем и как се произвежда храната ни има огромно значение за климата и природата. А чрез информирания си избор всеки от нас може да бъде част от положителната промяна. Затова заедно с WWF надградихме нашата стратегия за осъзнато хранене като част от общата ни мисия да направим устойчивия избор по-достъпен.

Във всички 31 държави, в които Lidl присъства, сме си поставили амбициозни цели, вдъхновени от методологията на WWF за здравословно и устойчиво хранене.

Тази методология ни помага да оценяваме и управляваме напредъка си с ясна посока и измерими резултати.

Един от ключовите подходи е да насърчаваме по-голямо присъствие на растителни храни в ежедневното меню. Макар че месото, рибата, яйцата и млечните продукти са ценни източници на протеини, ограничаването на тяхната консумация и включването на повече растителни алтернативи – като бобови култури, ядки, семена, зеленчуци и плодове – може да бъде от полза както за здравето, така и за планетата.

 

лого
Знаете ли, че?

„Планетарната здравословна диета" е разработена от комисията EAT Lancet. Това е научно обоснована концепция за хранене, която се фокусира както върху здравето на човека, така и върху здравето на планетата. Моделът на хранене в нея набляга предимно на растителни продукти. Това носи здравословни и екологични ползи и ще спомогне за пълноценното изхранване в рамките на планетарните граници на очакваното през 2050 г. световно население от 10 млрд. души.

Нашите действия

За да допринесем за едно по-добро утре, сме определили цели, с които да предложим на нашите клиенти отличен асортимент за здравословен и по-устойчив начин на живот по всяко време. Нашите дейности стъпват на три стълба: "Здравословно хранене", "Устойчиво хранене", "Прозрачност и овластяване". По този начин ние активно насърчаваме трансформацията към устойчиво хранене.

Храненето влияе значително върху екологичния отпечатък на хората . Например, производството на продукти от животински произход представлява:

  • около 20% от световните емисии на парникови газове
  • 80% от световното използване на земеделска земя
  • 40% от обезлесяването на девствените гори в световен мащаб
  • 30% от световната сладка вода употреба

Нашата цел е да увеличим дела на растителните протеинови източници, като едновременно с това намалим отрицателното екологично и социално въздействие върху веригите за доставка на суровини.

Допълнителна информация можете да намерите в нашата търговска политика за осъзнато хранене.

Подобряваме хранителните аспекти на нашия асортимент.

До 2030 г. Лидл България има за цел да увеличи дела на пълнозърнестите храни в зърнения асортимент до 15% (спрямо базовата 2023 г.). Също така разширяваме избора от пълнозърнести продукти: до 2030 г. възнамеряваме да предложим поне една пълнозърнеста алтернатива във всички релевантни продуктови групи.

Като част от стратегията ни работим активно за намаляване на средното претеглено съдържание на добавената сол и захар в асортимента ни собствена марка при редица продукти, взимайки под внимание продажните количества.
 

До 2030 г. Лидл България има за цел да увеличи дела на източниците на протеини на растителна основа в сравнение с животинските протеини в асортимента си до 15% (спрямо 2022 г.). Ето защо през 2022 г. започнахме да изчисляваме и анализираме нашето "съотношение на протеините", което измерва дела на протеиновите източници на растителна основа в сравнение с протеините от животински произход. За да осигурим прозрачност за нашите клиенти, още от 2025 г. ще започнем да споделяме публично това съотношение в нашия асортимент. В основата на нашата стратегия е разширяването на асортимента ни от продукти на растителна основа, както и прозрачното оповестяване на съотношението на протеините от животински и растителни произход. Тези елементи се основават на научните открития на Планетарната здравословна диета. Lidl предприема следните важни стъпки и като първи търговец на хранителни стоки в страната, прилага следните мерки:

  1. Създаваме прозрачност относно дела на протеините от животински произход в сравнение с растителните и ще публикуваме резултатите ежегодно.
  2. Поставили сме си цел за дела на животинските и растителните протеинови източници в нашата продуктова гама.

С увеличаването на продуктовата ни гама от веган и вегетариански храни Vemondo, отправяме покана не само към клиентите, които следват тези режими, а и към всички останали да разнообразят своето меню с нашите веган и вегетариански предложения.

Стремим се да направим по-здравословния и устойчив асортимент също и по-достъпен за нашите клиенти. Затова въведохме трайно намаление на цените на веган и вегетарианските си продукти Vemondo в цялата страна. Така цената им става идентична на техните конвенционални алтернативи, за да дадем възможност на всички, които искат да се хранят здравословно и устойчиво да го правят без да се налага да отделят повече средства отколкото за стандартни продукти.

Продуктовата ни гама от плодове и зеленчуци е важна част от стратегията ни за осъзнато хранене по модела на Планетарната здравословна диета. Всеки ден предлагаме на своите клиенти над 120 вида плодове и зеленчуци. Те са от сертифицирани производители по GLOBALG.A.P., свежи и проверени в акредитирани лаборатории в Германия и Гърция за над 700 вида остатъците от пестициди. Изискванията в Lidl са три пъти по-строги от нормативните.
Стремежът ни е да продължим да предоставяме на нашите клиенти богат избор от пресни плодове и зеленчуци всеки ден. Освен това ще се съсредоточим върху предлагането на избор от сезонни и регионални храни – включително и от биологично земеделие, когато това е възможно. 

Също така сме поели ангажимент да намалим загубите на храна и да ограничим хранителните отпадъци с 50% до 2030 г. За да постигнем това, в продължение на много години следваме цялостен подход по цялата верига на стойността, за да сведем до минимум загубите на храни на всеки етап. Ефективното  управление на стоките в Lidl, включва съвременни технологии за автоматизация на процесите, които подпомагат внимателното планиране, оптимизацията на количества и ежедневни доставки, както и цялостна система за проследяване и контрол на качеството – от производствената база, през централните складове на компанията, до магазина и на рафта. По този начин компанията успява да предлага на своите клиенти както винаги свежи, пресни и качествени продукти, така и допринася за ограничаването на глобалния проблем, свързан с хранителния отпадък.

В допълнение чрез кампанията ни „Без разхищение – с голямо намаление“ стимулираме и нашите клиенти да бъдат част от решението, като същевременно облекчаваме техния семеен бюджет. В рамките на инициативата предлагаме годни за употреба и качествени хранителни продукти с наближаващ срок на годност, намалени на 20% и на 50%.

Повишаваме информираността на нашите клиенти, за да улесним по-здравословното и по-устойчиво потребление. За да подобрим прозрачността и да помогнем на нашите клиенти да се ориентират, ние етикетираме продуктите с признати сертификати, като например Fairtrade, Rainforest Alliance, Bio.
За да дадем още по-ясна информация за хранителните свойства на продуктите ни, започнахме да използваме показателя Nutri Score през 2023 г. за някои от нашите собствени марки. 

#ХраненеСмисъл
В същото време стартирахме и дългосрочна социално отговорна информационна и образователна кампания под надслов #ХраненеСмисъл. Нейната цел е да популяризираме активно осъзнатото хранене и да постави основите на сериозен и систематичен разговор в обществото ни по темата, който разглежда аспекти от грижата за здравето на хората до това какво потребление е по-щадящо за планетата. Чрез интервюта с експерти, информационни материали, комуникация през инфлуенсъри, участия в събития и други активности информираме крайните клиенти по темата, а в допълнение през 2024 г. проведохме и две национални представителни проучвания за навиците и нагласите на българите и българските деца към храненето, за да анализираме и популяризираме последните тенденции по темата в страната.

Създаваме прозрачност относно дела на източниците на протеини от животински произход в сравнение с източниците на протеини от растителен произход, както и за целия ни асортимент (в кг), в съответствие с категориите PHD на ежегодна база.

Lidl разчита на методологията на WWF за класификацията, тъй като в дискусии със съответните заинтересовани страни това се очерта като най-приетия метод в момента. Като цяло Lidl насърчава ползването на междусекторна методология за изчисляване на съотношението на протеините и ще работи по въвеждането ѝ.

Методологията на WWF ясно и последователно показва разпределението на източниците на протеини. Тя следва Планетарната здравна диета (PHD), като се стреми към постигането на съотношение на протеини от 60 процента растителни спрямо 40 процента животински протеини през 2050 г. Lidl се ръководи от тази целева стойност в съвместно разработената си стратегия за осъзнато хранене. Тя е в съответствие и с разбирането за хранителните пирамиди в Европейския съюз и позволява да се изведат сравними цели.

Настоящото съотношение на протеините между растителни и животински източници на протеини в продуктовата гама на Lidl България през финансовата 2024 година е 12.72% към 87.28%. За млечните продукти съотношението е 3.59% към 96.41%. В сравнение базовата ни финансова 2022 година, успяхме да увеличим дела на растителните източници на протеини в нашата продуктова гама с 1,37% и да увеличим дела на растителните алтернативи на млечните продукти с 0,2 %.

Спрямо общия асортимент*, делът на животинските протеинови източници е 14.05%, а на растителните протеинови източници е 2.05%. 


*Количество входирани стоки в килограми на всички артикули собствена марка и чужди брандове в нашия постоянен и промоционален асортимент.

До 2030 г. се стремим да увеличим дела на протеина от растителни източници спрямо животинския протеин до 15 процента. Това включва бобови растения, ядки и семена, както и веган алтернативи на месо, яйца и риба. Планираме също така да увеличим дела на алтернативните млечни продукти до 5 процента до 2030 г.

В същото време стартирахме и дългосрочна социално отговорна информационна и образователна кампания под надслов #ХраненеСмисъл. Нейната цел е да популяризираме активно осъзнатото хранене и да постави основите на сериозен и систематичен разговор в обществото ни по темата, който разглежда аспекти от грижата за здравето на хората до това какво потребление е по-щадящо за планетата. Чрез интервюта с експерти, информационни материали, комуникация през инфлуенсъри, участия в събития и други активности информираме крайните клиенти по темата, а в допълнение през 2024 г. проведохме и две национални представителни проучвания за навиците и нагласите на българите и българските деца към храненето, за да анализираме и популяризираме последните тенденции по темата в страната.

C-Level

„За да можем да се изхранваме по здравословен начин, съобразно планетарните граници, от ключово значение е да променим начина си на хранене в световен мащаб. Ние в Lidl oт години се ангажираме да допринася за тази цел – основана на научната логика на Планетарната здравословна диета“.
Милена Драгийска, главен изпълнител директор на Лидл България
 

Нашият ангажимент в цифри

%

Увеличаване на дела на растителни храни* с 20% във всички Lidl държави до 2030г.** В сравнение с базовата 2023 г.; Както е определено в Планетарната здравословна диета: бобови растения, ядки, семена, пълнозърнести храни, плодове и зеленчуци; Картофите (зеленчуци с нишесте) са изключение.

%

Увеличение на дела на пълнозърнестите храни до 15% Дял на пълнозърнестите храни спрямо общото количество зърнени храни

%

Съотношение на растителните протеини до 15% Съотношение на дела на растителни източници на протеини** спрямо източниците на протеини на животинска основа ** Ядки, семена, бобови растения и веган алтернативи на храни от животински произход

Нашият ангажимент към осъзнато хранене

Селекция продукти на растителна основа

Развитието на асортимента от собствената марка Vemondo е част от стратегията на Lidl в подкрепа на осъзнатото хранене. Продуктите Vemondo са качествена хранителна алтернатива за веганите и вегетарианците и са подходящ избор за всички, които спазват специфичен хранителен режим или просто желаят да разнообразят храненето си. От март 2024 г.  цените на продуктовата линия бяха трайно намаление с до 38% в магазините на Lidl в цялата страна. Мярката за съпоставими цени на конвенционалните животински продукти с техните алтернативи на растителна основа е част от ангажимента на компанията като този начин Lidl дава възможност на всички, които искат да се хранят здравословно и устойчиво, да го правят на достъпни цени, без да се налага да отделят повече средства отколкото за продуктите от животински произход.

Отговорен маркетинг към децата

За разлика от възрастните, децата не подлагат на съмнение рекламните послания, което директно засилва желанието им към рекламирания продукт. Затова в Lidl, в съответствие с препоръката на Световната здравна организация (СЗО), от 2023 г. не рекламираме на деца храни с високо съдържание на мазнини, захари или сол, както и такива със съдържание на подсладители. Изключение са промоционалните артикули за Коледа, Великден и Хелоуин.

Освен това сме си поставили за цел от началото на 2026 г. да продаваме продукти собствена марка в опаковки с детски дизайн*, само когато отговарят на критериите за здравословна храна, определени от Световната здравна организация. Изключение са промоционалните артикули за Коледа, Великден и Хелоуин.

* Артикули с детски дизайн означава всички храни, чиито опаковки са предназначени за деца до 14-годишна възраст включително, или които предполагат, че са особено подходящи за деца.

Стратегия за пълнозърнести храни

Диетичните фибри са от съществено значение за дълъг и здравословен живот. До 2030 г. Лидл България цели да увеличи дела на пълнозърнестите храни в продуктите собствена марка до 15% спрямо базовата 2023 г. Lidl също така ще предлага поне една пълнозърнеста алтернатива на храните във всички релевантни продуктови групи до 2030 г.