Социално-икономическа оценка – принос към икономиката и обществото
Вече 14 години на българския пазар Лидл България се стреми да бъде добър пример за бизнеса в страната като компания, която работи прозрачно, отговорно и прилага добри практики и умен подход във всяка сфера на своята дейност. Lidl е част от средата в България и осъзнава значимата роля на своето въздействие върху клиентите, служителите, бизнес партньорите, природата и обществото. Обобщените резултати от това въздействие наричаме Ефектът Lidl.
За последните няколко години Лидл България периодично споделя данни за оценката на своята дейност върху икономиката и обществото. За първи път тази година компанията обединява в един общ доклад и представя резултатите за периода 2022-2023 г. Задълбоченият анализ в тези две направления е изготвен от Института за пазарна икономика (ИПИ) и консултантската компания PwC България.
А двете теми са изключително близки – със своето мащабно присъствие в страната Лидл България оказва влияние на доходите и заетостта, на местните производители и всички свързани производства, създава допълнително вътрешно търсене в икономиката. В допълнение – чрез социално-отговорни инициативи, дарения и спонсорства, компанията подпомага развитието на общностите и допринася за един по-качествен и пълноценен начин на живот за хората.
Какво представлява „Ефектът Lidl” и как се изчислява
ОЦЕНКА НА СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКОТО ВЪЗДЕЙСТВИЕ ОТ ДЕЙНОСТИ НА ЛИДЛ БЪЛГАРИЯ ВЪРХУ ИКОНОМИКАТА НА СТРАНАТА ЗА 2021 Г.
Преки ефекти:
Те включват всички направени разходи в страната: за стоки от български производители (включително износ), разходи за услуги, за нетни възнаграждения за служителите, както и за инвестиции.
Непреки ефекти:
Всеки разход, който компанията реализира в страната, създава след себе си допълнително търсене в икономиката, като по този начин се генерира т. нар. непреки ефекти от дейността на компанията. За да достави поръчаната стока или услуга, всеки от партньорите на Лидл България разширява дейността си, плащайки повече за труд, за суровини и материали, за необходимите за дейността си услуги към своите партньори. Така с дейността си българските доставчици създават допълнително търсене на суровини, материали и услуги, което мултиплицира създадените преки ефекти.
Заедно с това, служителите на Лидл България използват доходите от възнагражденията си за потребление на стоки и услуги, което мултиплицира стопанското въздействие по веригата на стойността в националната икономика и така повишава общата стойност на непреките ефекти от дейността на Лидл България.
Миленa Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България за „Ефектът Lidl“
„Постигнахме този резултат с усилията на целия ни екип и партньори в едни доста предизвикателни години, за което искрено благодаря на всички тях. 1, 61 милиарда лева е приносът ни към българската икономика. Вярваме обаче, че ефектът Lidl е много по-всеобхватен. Той включва в себе си и приноса към нашите клиенти, които намират в Lidl качество на добра цена, пазаруват бързо, удобно и пестят време и средства. Тук е и приносът към нашите служители, които откриват в наше лице сигурен и стабилен работодател, както й приносът към българските доставчици, които растат заедно с нас и могат да разчитат на коректен и надежден партньор. И не на последно място е и приносът ни към обществото чрез различните социално отговорни инициативи и програми, които развиваме. Всичко това е Ефектът Lidl”.
Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика
„Високият ръст, който отчетохме в резултатите от дейността на Лидл България при тази втора оценка, е много добър показател за устойчивото развитие на компанията. Направеният анализ включва преките ефекти – които се формират от разходите на компанията, и непреките ефекти – създаденото допълнително търсене по веригата на стойността. Това означава, че всеки 100 лв., които веригата е похарчила в България през миналата година, са допринесли за икономиката с общо 171 лв. Това на практика показва колко важен е икономическият принос на всяка една компания, която работи честно и прозрачно и прилага добри практики във всяка сфера на своята дейност. Вярвам, че подобна оценка може да бъде добър пример за бизнеса от всеки сектор на икономиката“.