REset Plastic Лидл България

REset Plastic

Пластмасата е както проблем, така и решение

Пластмасата е важна суровина. Тя улеснява живота ни, а спрямо алтернативните материали е често е по-лека и струва по-малко. Материалът е популярен поради няколко причини - пластмасата е евтина и лесна за производство, хигиенична е и благодарение на високата си стабилност и ниско тегло е изключително подходяща за транспортиране на стоки. Една от най-важните функции на пластмасовите опаковки е да предпазва храната. Това е така, защото предпазва чувствителните стоки от въздействието на околната среда и гарантира, че те ще пристигнат при потребителите неповредени и безопасни за консумация. По този начин опаковката може да служи за опазване на храните и намаляване емисиите на въглероден диоксид.

Независимо от това, през последните години в обществото има все по-негативно отношение към пластмасата. Основната причина, поради която пластмасата се ползва с лоша слава, е нейното проблемно въздействие върху околната среда. Поради дълголетието си, тя се разлага много малко или много бавно и може да бъде намерена в нашата екосистема години по-късно. Това е глобален проблем, който засяга всички нас.
 

Намаляване и рециклиране. REset Plastic - нашата стратегия за пластмасата

Като верига за търговия на дребно с хранителни стоки осъзнаваме своята отговорност към обществото и околната среда. Ето защо през 2018 г. Lidl си постави за цел да намали потреблението на пластмаса с 30% до 2025 г. и да направи 100% от опаковките на продуктите си собствена марка максимално рециклируеми. 

През 2021 година надградихме ангажимента си, като си поставихме още две нови цели. Първата е до края на 2025 година опаковките на продуктите собствена марка да съдържат средно 25% рециклиран материал, а втората нова цел предвижда още до края на 2021 г. напълно да премахнем черната пластмаса от тях.

Тези цели са част от REset Plastic - нашата международна цялостна стратегия за пластмасата, която бе започната през 2018 г. от Schwarz Gruppe. Заедно следваме визията "По-малко пластмаса - затворен жизнен цикъл на суровините" 

Нашите цели за пластмасата до 2025

30%

намаляване използваната пластмаса в опаковките на продуктите ни собствена марка

100%

от опаковките на продукти собствена марка да са максимално рециклируеми

средно до 25%

рециклат в опаковките на продуктите собствена марка

Сферите на дейност на стратегията REset Plastic

Сферите на дейност на стратегията REset Plastic

REduce/Намаляване
Отказваме се, където е възможно и устойчиво, от употребата на пластмаса. 

REdesign/Редизайн
Проектираме продуктите си по такъв начин, че да са рециклируеми и да затваряме жизнения им цикъл. 

REcycle/Рециклиране
Събираме, сортираме, рециклираме и затваряме жизнения цикъл на суровините. 

REmove/Премахване
Подпомагаме премахването на пластмасовия отпадък от околната среда 

REsearch/Проучване
Инвестираме в научно-изследователска дейност за иновативни решения и образоваме по темата за рециклиране и пестене на ресурсите. 

лого

REduce

REduce (Намаляване) е сфера на дейност, която се фокусира специално върху доставянето на стоки в складове, магазини и в логистиката, както и върху различни вътрешни процеси.

Намаляването на употребата на пластмаса е дълбоко вкоренено в нашата корпоративна мисия да доставяме висококачествени продукти на оптимална Lidl цена. Редуцирането на пластмасата започва още от склада ни и достига до касите. Употребата на пластмаса в опаковането и транспортирането на стоки от централния склад до търговската мрежа е проблем, на който ние гледаме много сериозно. За да намали пластмасата, която търговските ни отдели по целия свят използват за транспортиране и съхранение, Lidl започна още през 2015 г. да преминава към по-тясно и по-тънко стреч фолио за опаковане на стоките, които внася и изнася. Тази промяна може да изглежда незначителна, когато се разглежда един пласт фолио, но като се вземе предвид, че близо 3,1 милиона ролки годишно са необходими само на Lidl по света, въздействието става огромно.

Същото се отнася и за опаковките и продуктите, с които клиентите пренасят вкъщи своите покупки. Редовно проверяваме оборудването и консумативите, използвани в нашите магазини и логистични центрове, за да разкрием потенциала за спестяване на пластмасови продукти и оптимизация на ранен етап.
 

Проекти

лого

Торбички за многократна употреба

В Lidl продаваме торби за пазаруване само за многократна употреба. Така клиентите ни имат избор между:
•    100% рециклируеми пластмасови торби за многократна употреба, част от които съдържат и 80% рециклиран материал 
•    хартиени торби за пазаруване, изработени от FSC сертифицирана хартия, 100% рециклируеми и компостируеми
•    памучни торби   

лого

Lidl Green Bag

В края на 2020 г. въведохме Green Bags – торбички, тип мрежи, за насипни плодове и зеленчуци, които са зелената алтернатива на еднократните найлонови торбички.

лого

Спряхме продажбата на пластмасови изделия за еднократна употреба

През 2020 г. спряхме изцяло от продажба пластмасовите изделия за еднократна употреба като сламки за пиене, чаши, чинии и прибори, както и пластмасовите клечки за уши и ги заменихме с алтернативни такива, направени от рециклируеми материали. Нашата ангажираност доведе до 51 тона по-малко пластмаса годишно спрямо всяка от годините 2017 и 2018 г. 

лого

REdesign

Рециклируемостта на пластмасовите опаковки е фактор от първостепенно значение, който имаме предвид още на фаза проектиране. Следваме основните ни цели, които трябва да бъдат изпълнени до 2025 г. и в областта на дизайна на опаковките: намаляване потреблението на пластмаса и повишаване възможността за рециклиране, както и използването на рециклиран материал в опаковките на продуктите ни собствена марка, когато това е законно допустимо и възможно.

Проекти

Намаляване на количеството пластмаса при бутилките

Намаляваме пластмасата при бутилките

Систематично намаляваме съдържанието на пластмаса в бутилките на продуктите ни собствена марка. С реализираните ни от 2018 г. до момента проекти в тази насока при собствените марки води, газирани напитки, оцети и препарати намалихме количеството вложена пластмаса с над 32 тона годишно.

Намаляване на теглото на тарелките за месо

Оптимизираме тарелките за прясно месо

През 2018 г. намалихме теглото на тарелките за прясно месо собствена марка, с което пестим над 30 тона пластмаса годишно. Допълнително ги оптимизирахме и през 2020 г., като тарелките със символа „Опаковано с грижа за природата – опаковано отговорно“ са с още по-намалено тегло, съдържат над 90% рециклиран материал и са 100% рециклируеми. 

лого

Опаковаме с грижа за природата

В областта на редизайна се стремим както към проектирането на устойчиви опаковки, така и към предоставянето на достъпна информация при вземането на решения за пазаруване. Това е видимо при нашите продукти собствена марка, които отличаваме със символа „Опаковано с грижа за природата – опаковано отговорно“. Техните опаковки отговарят на строгите ни критерии за намалена вложена пластмаса, рециклируемост и използване на рециклиран или алтернативен устойчив материал. Част от нашите продукти за почистване W5 например вече са в рециклируеми опаковки, направени от 100% рециклирана пластмаса. 

лого

REcycle

Сферата на действие REcycle включва събиране, сортиране и оползотворяване на пластмасата. Проучваме цялата верига на пластмасовите опаковки и продукти, като се започне с производството, през търговията на дребно и се стигне до изхвърлянето и рециклирането. Целта на сферата на действие REcycle е ясна и многостранна: традиционният живот на продукта, с неговите етапи на производство, закупуване, потребление и изхвърляне, да се промени на цикъл за рециклиране. Особено за пластмасите това означава, че висококачествени рециклати могат да бъдат получени, само ако пластмасовите отпадъци се изхвърлят правилно на мястото на произход и се разделят на различни видове пластмаси.

лого

Затворен жизнен цикъл

Проекти

лого

Сертифицирани продукти по Global Recycled Standard

През 2020 и 2021 г. включихме в асортимента си и сертифицирани продукти по Global Recycled Standard - международен продуктов стандарт за независимо сертифициране на продукти от рециклирани материали. Той гарантира както провереното съдържание на артикула (наличието на рециклиран материал), така и спазването на необходимите социални, екологични и химически разпоредби при производството му. Артикулите от акционния ни нехранителен асортимент, сертифицирани по GRS, включват якета, чадъри и текстилни артикули за дома със 100% рециклиран полиестер. 

лого

Продукти от рециклирана пластмаса

През 2021 г. представихме на българския пазар продукти за домакинството собствена марка, изработени от минимум 95% рециклирана пластмаса - кутии за съхранение, закачалки, сгъваеми касетки, кошове и легени за пране. Зад производството им стои PreZero – компания, част от Schwarz Gruppe, специализирана в оползотворяване и рециклиране на суровини. С използването на рециклиран материал се влагат значително по-малко ресурси, а 1465 тона стара пластмаса се оползотворяват за производството на тези продукти, което е изцяло съсредоточено в Европа. 

лого

Иновативни продукти

През 2020 г. Lidl представи първите си обувки с текстилна част от 100% рециклирана пластмаса. За изработката на един чифт от тези иновативни обувки са необходими между 11 и 16 пластмасови бутилки, а рециклираният материал се характеризира с висока устойчивост на гънки и стабилност на размерите. Влакната от рециклирана пластмаса абсорбират малко вода и съхнат бързо. Виж повече и как тези обувки помагат на околната среда в секция REmove.

лого

REmove

Чрез нашата инициатива REmove ние поемаме отговорност за пластмасата, която вече съществува в околната среда и следователно е извън веригите за рециклиране. С REmove си поставяме две основни цели. Първата се отнася до премахването, събирането и рециклирането на рециклируеми материали, които вече са в околната среда - особено пластмасите. Големи количества от тези неизползвани рециклируеми материали се пренасят до моретата чрез реките.

Втората цел на REmove е да предотврати навлизането на тези материали в околната среда. Ето защо започваме усилията си в още по-ранен етап, като се фокусираме най-вече върху изхвърлената в океана пластмаса. Тя включва пластмасови отпадъци, които се изхвърлят в естествената среда и достигат до океаните чрез дъжд, вятър, приливи и отливи поради липса на инфраструктура за събиране и рециклиране. Това е основният източник на морско замърсяване.

лого

Първите обувки на Lidl от рециклирана пластмаса

25% от нея е рециклиран пластмасов отпадък от плажове и крайбрежия

В унисон с целта на сферата REmove за премахване на пластмасов отпадък от околната среда, Lidl създаде Ocean Bound Plastic обувките под собствената си марка Crivit. Тяхната текстилна част е не само от 100% рециклиран полиестер – 25% от него е от рециклиран пластмасов отпадък, събиран от плажове и крайбрежия.

лого

Дай шанс на Балканката

През 2013 г. стартира инициативата „Дай шанс на Балканката“, чиято цел е да допринася за запазване на биологичното разнообразие в българските реки и да защити един от най-бързо изчезващите видове в Европа – балканската пъстърва.
За 7 години зарибихме 31 български реки с 380 000 балкански пъстърви. 

лого

REsearch

Сферата на действие REsearch възниква от постоянното желание да развиваме нашата стратегия за пластмасата, за да отговорим на предизвикателствата на бъдещето. Основа за това е постоянният, квалифициран скрининг на иновациите, както и активният принос на собствения ни опит в различни иновационни екосистеми. Установяваме връзки с икономически, научни и социални субекти по цялата верига за създаване на стойност, за да укрепим още повече холистичния си подход. Фокусираме се върху въпроси като алтернативни опаковъчни материали, по-ефективни процеси на рециклиране и оползотворяване и поведение на потребителите. Освен това, повишаването на осведомеността и прозрачността по отношение опазването на ресурсите и отговорното използване на пластмасите сред клиентите е една от основните ни задачи.

logo

Всяка голяма история си има начало и край. В края на тази, има ново начало. Има смисъл да я изгледаш докрай.