Header WWF Partnership

Партньорство с WWF

Съвместни усилия за осигуряване на по-голямо разнообразие от устойчиви алтернативи

През 2024 г. поставихме началото на дългосрочно партньорство с WWF, което обхваща 30 държави, включително и България. Това петгодишно сътрудничество се фокусира върху решаването на глобалните екологични предизвикателства, свързани с опазването на биоразнообразието, климата и природните ресурси като например прясната вода. Работим съвместно с цел отговорно снабдяване със суровини, намаляване на хранителните отпадъци и насърчаване на устойчиви бизнес практики по цялата ни верига за създаване на стойност. 
Съвместно с WWF се стремим в бъдеще да улесним нашите клиенти в цял свят при вземането на по-устойчиви решения при пазаруване. Ето защо мотото на нашето партньорство е: „Заедно работим за по-устойчив избор“. 

WWF Partnership

Климат

Нашите цели в областта на климата се определят в съответствие с методологиите, разработени от Science Based Targets Initiative.
Изменението на климата представлява глобално предизвикателство и ние сме наясно със своята отговорност. Поради тази причина опазването на климата е основен приоритет в партньорството ни с WWF. Поели сме ангажимент за значително намаляване на своите емисии в съответствие с научно обосновани цели за климата.

Изготвяме план за финансиране на инициативи за опазване на климата и природата.
В сътрудничество с WWF разработваме пилотна концепция за финансиране в областта на климата и опазването на природата, която отчита нашите остатъчни емисии. Този финансов механизъм има за цел да оптимизира съпътстващите ползи за биоразнообразието и водните ресурси, като същевременно включи мерки за социална защита. Планира се финансирането да бъде насочено към конкретни проекти за опазване на природата. 

 

 

Биоразнообразие

Стремим се да установим ключовите области и рисковете за биоразнообразието с цел прилагането на надеждна стратегия за неговото опазване.  
В партньорство с WWF провеждаме преглед на съществуващите анализи и цели, свързани с рисковете за биоразнообразието, с цел създаване и прилагане на по-всеобхватна стратегия за неговото опазване. Това ще ни позволи да установим и да се занимаем с рисковете за биоразнообразието, като например обезлесяването и загубата на видове, в рамките на веригата на стойността. Ще се фокусираме върху точното определяне на веригите на стойността и регионите с най-висок риск, както и върху разработването на мерки за повишаване на тяхната устойчивост. За тези области ще бъдат изготвени конкретни планове за действие. 


 

Води

Стремим се да установим ключовите области и рискове за пресните води  с цел прилагането на отговорна стратегия за водите. 
Използвайки  като инструмент филтъра за воден риск на WWF, ние преоценяваме своите съществуващи анализи и цели, свързани с рисковете за сладководните ресурси, за да разработим по-всеобхватна стратегия за устойчиво управление на водите. В сътрудничество с WWF се стремим да установим и да се заемем с потенциалните водни рискове в рамките на цялата верига за създаване на стойност. Това е особено важно за продукти с висок воден отпечатък като кафе, плодове и зеленчуци, където целта е да предотвратим проблеми, сред които са замърсяването на водите и недостигът на водни ресурси.

Прозрачност в областта на климата, биоразнообразието и водите 
Придържаме се към принципа на прозрачност. В рамките на нашето партньорство ще публикуваме информация относно установените рискове във веригата на стойността, както и относно мерките, които предприемаме за намаляване на своето въздействие върху околната среда в съответствие с изискванията на Регламента на ЕС за обезлесяването.

 

Суровини

Суровините са в основата на нашите продукти. Следователно считаме за своя отговорност да се снабдяваме със суровини по социално и екологично отговорен начин. Стратегията на Lidl за корпоративна социална отговорност подчертава този ангажимент и дългосрочните ни усилия за избягване на продукти, които допринасят за обезлесяването. Поемаме отговорност и поставяме устойчивостта в центъра на дейността си. Подкрепяме изцяло целите на Регламента на ЕС за вериги на доставки без риск от обезлесяване.
В рамките на сътрудничеството си с WWF се ангажираме да осигурим отговорно международно снабдяване с ключови суровини и да развием проследими вериги на доставки, които не причиняват обезлесяване и преобразуване на естествени екосистеми. Освен ако не е изрично упоменато друго, посочените по-долу цели се отнасят за продуктите ни със собствена марка (стандартен и промоционален асортимент), предлагани на българския пазар, както и във всички останали страни, в които присъства Lidl. В съответствие с регулаторните рамки, напр. Регламента за обезлесяването (EUDR), сме определили следните конкретни цели.

Снабдяване със суровини, които не допринасят за обезлесяване и преобразуване на природни хабитати
Ангажираме се да се снабдяваме с високорискови суровини като соя, палмово масло, какао, кафе, говеждо месо, дървесина, целулоза и хартия изключително от вериги на доставки, които не са свързани с обезлесяване и преобразуване на естествени екосистеми. За да гарантираме това, непрекъснато усъвършенстваме стратегията си за снабдяване със суровини с цел предотвратяване на обезлесяването и преобразуването на земи, свързани с производството на нашите продукти под собствена марка. Този подход е в съответствие с Рамковата инициатива за отчетност (AFI) и Регламента на ЕС за обезлесяването и се основава на Регламента за обезлесяването (EUDR) на ЕС.

 

Спазване на крайните срокове, определени за спиране на обезлесяването и преобразуването на природни хабитати*
Целим да гарантираме, че както компанията, така и нашите доставчици ще спазват стриктно крайните срокове за спиране на обезлесяването и преобразуването на естествени хабитати, определени в рамките на AFI и Регламента за обезлесяването на ЕС. Този ангажимент се отнася до всички високорискови суровини, които използваме, включително соя, палмово масло, какао, кафе, говеждо месо, дървесина, целулоза и хартия. 
*Всеки сертификационен стандарт установява специфична крайна дата, след която обезлесяването, свързано с производството на суровини, е недопустимо в определени географски области. Тези крайни дати могат да варират в зависимост от конкретния приложим стандарт.
 

Проследимост и ангажираност на доставчиците
Изискваме от всички наши настоящи и бъдещи доставчици да приемат политика, която гарантира, че от края на финансовата 2026 г. техните дейности няма да носят риск от обезлесяване, преобразуване на земи и експлоатация. Този ангажимент надхвърля рамките на законовите изисквания и демонстрира нашата ангажираност с устойчивостта.
 

Отговорни вериги за доставка на соя
В рамките на партньорството се ангажираме да изградим изцяло проследими вериги за доставка на соя, които не са свързани с обезлесяване, преобразуване на хабитати и експлоатация. За да постигнем тази цел, ще извършим задълбочена оценка на произхода на соята, използвана както пряко в нашите продукти (например, алтернативни протеини и соеви продукти), така и непряко чрез фуражите за определени животински продукти като пилешко, яйца и свинско месо. Този анализ ще ни позволи да очертаем областите, в които са необходими подобрения и коригиращи действия. 
Освен това ще работим съвместно с CFA, инициатива за сътрудничеството в полза на горите и земеделието, за да оценим и да се заемем с проблемите, свързани с обезлесяването, преобразуването на земи и експлоатацията в нашите собствени вериги за доставка на соя. Целта ни е да се гарантира, че в дългосрочен план нашите вериги за доставка на соя ще бъдат напълно проследими и без отрицателно въздействие върху горите, природните хабитати и социалните условия.
 

Отговорно палмово (ядково) масло
От началото на финансовата 2025 г. поемаме ангажимент да използваме само проследимо палмово масло и масло от палмови ядки, които са произведени, без да причиняват обезлесяване, преобразуване на земи и експлоатация. За да гарантираме това, 100% от палмовото и ядковото палмово масло в нашите хранителни и нехранителни продукти ще бъде или сертифицирано по метода Segregation на RSPO, или ще отговаря на стандарта за биологични продукти на ЕС (EU Organic). В допълнение 100% от дериватите на палмовото масло ще бъдат сертифицирани по метода Segregation на RSPO или според по-висок стандарт.  
 

Отговорна целулоза и хартия
Целта ни е до края на август 2025 г. да използваме в глобален мащаб изключително само проследими продукти от хартия и целулоза, които са произведени, без да причиняват обезлесяване, преобразуване на хабитати и експлоатация.
За да постигнем тази цел, ще извършим задълбочен анализ на качеството и произхода на използваните от нас хартиени и целулозни продукти. Този анализ ще ни позволи да разработим всеобхватна и дългосрочна стратегия, гарантираща пълна проследимост и отговорен произход на всички наши хартиени и целулозни продукти. 
Този ангажимент се отнася до целулозата и хартията, използвани в нашите продукти под собствена марка, техните етикети и опаковки както в България, така и във всички останали страни, където присъства Lidl. Допустимите стандарти за сертифициране са тези на Съвета по стопанисване на горите - FSC и FSC mix, а само по изключение е допустим и стандарт по Програмата за одобрение на горската сертификация -PEFC.  
 

Отговорно снабдяване с какао
Нашата цел е да продаваме 100% проследими и устойчиви какаови продукти. Решаваща част от нашите усилия е анализирането на произхода на какаото като основа за разработване на цялостна стратегия за устойчиво снабдяване в сътрудничество с WWF. Това включва инвестиране в пълната проследимост на какаовите зърна и масло, участие в проекти за опазване в ключови и високорискови райони на отглеждане и ангажиране със заинтересованите страни чрез инициативи, насочени към устойчивото производство на какао..
 

Сертифицирано кафе: продукти от кафе и печено кафе
Поемаме ангажимент да постигнем 100% устойчиво сертифицирани продукти от кафе, включително капсули за кафе, разтворимо кафе и капучино. Целта е от финансовата 2028 г. всички продавани продукти от кафе да носят признат етикет за устойчивост, като минималните допустими стандарти са стандартът за биологични продукти на ЕС, както и стандартите на Rainforest Alliance и Fairtrade. 
Освен това се ангажираме да увеличим постепенно дела на сертифицираното изпечено кафе до 100%.
 

Сертифицирани вериги за доставка на чай
В рамките на партньорството си с WWF си поставяме за цел да постигнем 100% сертифициране на всички наши чаени продукти. Това включва всички видове черен, зелен и ройбос чай от собствените ни марки, предлагани в България и във всички други страни, в които Lidl извършва дейност. Минималните допустими стандарти са стандартът за биологични продукти на ЕС, както и стандартите на Rainforest Alliance и Fairtrade. 

Повече информация за стратегията за суровините на Lidl ще откриете тук.
 

Осъзнато хранене

Водени от научните принципи на Планетарната здравословна диета, които насърчават консумацията на повече растителни храни, през последните години разширяваме активно продуктовата си гама с веган и вегетариански опции.  
Чрез партньорството си с WWF засилваме ангажимента си към по-устойчиво и здравословно хранене, като възприемаме стратегия, която поставя акцент върху продуктите на растителна основа и цели намаляване на консумацията на животински продукти. 
За да постигнем тази цел, следим внимателно и отчитаме прозрачно съотношението между животинските и растителните източници на протеини в нашия асортимент. Въз основа на тези данни постепенно въвеждаме повече устойчиви и здравословни растителни протеинови продукти. Този подход се прилага за всички продукти в България и във всички страни, където Lidl извършва дейност, включително собствени марки и марки на трети страни както от стандартния, така и от промоционалния асортимент. 
 

Риба и морски дарове

В областта на отговорния риболов и морските дарове сме поели амбициозен ангажимент за постигане на по-висока степен на устойчивост. Фокусът ни е върху подобряване на прозрачността и проследимостта на веригата на доставки, както и върху използването на признати сертификационни етикети като MSC, ASC, Bio, BAP 4 Star и GlobalG.A.P.
Нашите цели в тази област обхващат целия асортимент от риба и морски дарове, предлагани в България и във всички други страни, където присъства Lidl, включително продуктите под собствена марка и тези на трети страни както от стандартния, така и от промоционалния асортимент.   
   
Прозрачност и проследимост при рибата и морските дарове 
Ангажираме се с пълна проследимост и прозрачност на цялата ни гама от риба и морски дарове. Стремежът ни е до края на финансовата 2024 г. да гарантираме, че всички продукти ще бъдат правилно етикетирани, като посочват държавата на производство, вида и метода на риболов или отглеждане. Работим и за постигане на пълна проследимост на веригата за доставка на риба и морски дарове. В случая с аквакултурите това включва проследяване на отглежданите видове и използваните фуражи. 
За дивия улов се стремим да осигурим проследимост, като проучваме както риболовния кораб, така и конкретния случай на улов.
 

Отговорно предлагане на риба и морски дарове
Целта ни е да гарантираме, че 100% от предлаганите от нас рибни и морски продукти произхождат от източници, класифицирани като препоръчителни или приемливи съгласно критериите за устойчивост на WWF.
WWF класифицира следните източници като препоръчителни или приемливи: 
•    източници с WWF рейтинг 1 – 3; 
•    сертифицирани по стандартите MSC, ASC, Bio, BAP 4 Star или GlobalG.A.P.;
•    проекти за подобряване на риболова (FIP) и проекти за подобряване на аквакултурите (AIP), които са получили подкрепа от WWF. 
В допълнение се ангажираме да увеличим дела на рибата и морските дарове, добивани от източници, които са препоръчани от WWF, т.е. имат рейтинг 1 или 2 от WWF.
Изпълнението на този ангажимент ще бъде измервано чрез проследяване на дела в общия ни асортимент на рибата и морските дарове, които произхождат от препоръчани от WWF източници. 


Сертифицирани вериги на доставка на риба и морски дарове
Целта ни е да увеличим дела в нашия асортимент на рибните и морските продукти, които са сертифицирани по препоръчаните от WWF стандарти. Тези стандарти включват MSC, ASC, Bio, BAP 4-Star и GlobalG.A.P. 
Измерването на напредъка ще се осъществява чрез проследяване на процента от общия обем на рибата и морските дарове, които отговарят на тези препоръчителни сертификати.
 

Кръгова икономика и намаляване на хранителните отпадъци

В рамките на нашето партньорство с WWF се стремим да осигурим в дългосрочен план опазването на ресурсите чрез подобряване на рециклируемостта на материалите и свеждане до минимум на хранителните отпадъци. 
 

Хранителни отпадъци в дейността ни
Амбицията ни е да намалим още повече хранителните отпадъци, генерирани в нашите магазини и дистрибуторски центрове. За тази цел разработваме глобална стратегия с ясни и измерими цели. Фокусът ни е върху предотвратяване на генерирането на отпадъци и оптимизация на използването на непродадената храна, включително чрез даряване, когато това е възможно. Освен това се ангажираме да предоставяме редовни отчети за нивата на хранителни отпадъци както на национално, така и на международно ниво. Този ангажимент се отнася за всички наши магазини в България и в световен мащаб. 
 

Свеждане до минимум на хранителните отпадъци по веригата на стойността
Производственият процес на хранителни продукти често генерира странични продукти, които могат да се превърнат в хранителни отпадъци. Въпреки това значителна част от тези странични продукти могат да бъдат допълнително преработени, което води до съществено намаляване на общия обем на отпадъците. Поели сме ангажимент да установим и оптимизираме производствените процеси, които са най-податливи на генерирането на хранителни загуби от странични продукти особено при производството на продукти под собствена марка.
 

Подобряване на рециклируемостта на опаковки и нехранителни продукти
Стремим се към по-широко прилагане на принципите на кръговата икономика при опаковките и нехранителните продукти. В сътрудничество с WWF до 2025 г. ще разработим и внедрим цялостна стратегия за кръгова икономика, която ще обхване опаковките и нехранителните продукти под собствена марка.
 

Политика и застъпничество

Чрез целенасочени комуникационни и образователни дейности се стремим да информираме сектора и обществото по ключови въпроси, свързани с устойчивостта, да повишаваме осведомеността и да насърчаваме прилагането на по-устойчиви практики в областта на обществените поръчки.

В тази връзка разработваме план за застъпничество, който включва мерки за установяване и поддържане на конструктивен диалог с ключови заинтересовани страни. Този план ще бъде реализиран в сътрудничество с Lidl Stiftung и WWF, като основен фокус ще бъдат областите опазване на климата, води и биоразнообразие. За постигането на тези цели считаме за ключово да засилим участието си в национални инициативи и да използваме своя експертен опит, за да мотивираме и други организации да се присъединят към нас в активните ни усилия за устойчиво развитие.
 

Повече информация

[Връзка към уебсайта на WWF за международното партньорство с Lidl]: 

Страница – Партньорски доклад – Lidl International 2024 | WWF Швейцария