Лидер на фокус: 10 стъпки по пътя към успеха на Lidl в България през погледа на Милена Драгийска

28.09.2020 | София

лого

В навечерието на 10-годишния юбилей на Лидл България разговаряме с Милена Драгийска, дамата лидер, която стои начело на компанията от стъпването й на българския пазар. С Милена се срещаме една прекрасна септемврийска утрин преди началото на работния ден - любимото й време, когато всичко предстои и вихърът на работното ежедневие още чака зад ъгъла. И точно в този ранен час тя се върна назад във времето, за да ни разкаже за нейната и на Lidl рецепта за успех в 10 стъпки.

1. Началото

За всяка компания, човек или начинание началото е изключително важно и предопределя голяма част от успеха. За нас буквалният старт беше на 25 ноември 2010, когато отворихме едновременно 14 магазина в 11 града, което е безпрецедентна практика за българския пазар. Но подготовка за този момент започна три години по-рано. Преди откриването вярвахме, че сме проиграли всички възможни сценарии, но въпреки това непредвидени ситуации не липсваха. Осъмнахме с огромни опашки и ако преди отварянето страховете ми бяха, че няма да има достатъчно хора, то когато ги видяхме да чакат пред магазините, осъзнахме, че истинското предизвикателство е дали ще успеем да ги посрещнем така, че да се върнат при нас. След този миг на неповторим адреналин, се очакваше всичко да продължи да функционира така, сякаш винаги е съществувало. Вярвам, че началото ни беше успешно, защото за тези три години бяхме постигнали нещо важно - бяхме станали истински екип, в който всеки бе готов да се включи там, където имаше нужда от помощ, независимо от позицията си, за да може работата да се свърши по възможно най-добрия начин.

2. Хората

Хората безспорно са ключът към успеха и до днес, но всеки лидер и всяка компания имат свой прочит на това как да работят успешно с хората. Моят подход е директно общуване със служителите на абсолютно всякакво ниво и смея да твърдя, че този по-директен, личен и непосредствен подход ми дава възможно най-точната ежедневна обратна връзка за пулса на компанията. Радвам се, че мога да я черпя от прекия контакт с хората в цялата страна.

За нас в Лидл България фундаментът на отношенията и със служителите, и с клиентите, и с партньорите е честността. Да си честен означава  да правиш това, което казваш и да казваш това, в което вярваш, независимо на кого говориш. Изглежда просто, но за да бъде честността градивна сила, се изискват много качества - кураж, добро възпитание, компетентност, умение да слушаш и разбираш, желание да постъпваш правилно и да променяш средата към по-добро. Само така честността гради доверие - и към лидерите, и към марките.

3. Доверието

Доверието преди всичко е огромна отговорност. За да си успешен лидер, е необходимо първо да възпиташ и изградиш в себе си устойчивост да живееш с тази отговорност, и то не само от 9 сутринта до края на работния ден. Честност, компетентност и постоянство са “трите стълба”, върху които стъпва доверието. Лидл България беше последната от големите вериги, която влезе на пазара и ние трябваше да заслужим доверието на клиентите си в силно конкурентна среда. Имахме какво да предложим - един  нов и различен модел на пазаруване. Но как да провокираме хората да направят първата крачка към нас и да ни се доверят, без да ни познават? Освен честни, трябваше да бъдем и иновативни, за да провокираме интереса им и да ги накараме да ни забележат.

4. Иновативността

За да води към успех иновативността не бива да е самоцел. За нас тя е органична част от ДНК-то и на компанията, но и на екипа. Може би ще се запитате дали е възможно? И отговорът е категорично “Да”. Специфичният бизнес модел на Lidl, сърцевината от собствени марки и отличително предимство – най-доброто съотношение качество-цена, централизираните доставки до магазините в страната от собствена логистична база, изявеният характер на дискаунтър – цялата тази съвкупност беше напълно нова за българския потребител и пазар. Lidl разгърна за крайните клиенти модерната търговия в нейния най-пълен вид и последователност. Иновативният бизнес модел успешно се допълва от множество иновации в продукти, процеси, в производствени технологии – разработени заедно с нашите доставчици, в рекламната комуникация и цялостния ни отговорен и последователен подход към всичко. Тук ще илюстрирам с няколко примера, като ще посоча само няколко от десетките примери в различни сфери – например ние бяхме първата търговска верига, която пусна телевизонна реклама, ние бяхме и пионер в предлагането на тематичните седмици. Заедно с нашите партньори – българските производители - разработихме и въведохме редица продуктови иновации като колбаси без механично отделено месо и серията Clean Label - иновативна серия колбаси без изкуствени консерванти, оцветители и овкусители, които дадоха положителен тласък за развитието на пазара в такава посока. Множество са и работодателските практики - ние бяхме първият работодател в този бранш, който въведе позитивно електронно отчитане на работното време и първият работодател, който обяви в реклама точната стартова заплата за касиер-продавачи в София и за по-малко от 2 седмици получихме над 3000 CV-та. И това не беше само заради високото ниво на заплащане, а защото начинът, по който се обърнахме към тях, отговаряше на нашите ясно заявени ценности - прозрачност и честност. Да бъдем иновативни и да движим пазара напред е част от идентичността на Lidl и в световен мащаб, благодарение на което сме верига номер едно в Европа.

5. Моделът

Движещата сила на Lidl от самото начало до днес е един нов, демократичен модел на пазаруване, в основата на който е убеждението, че високото качество може и трябва да бъде масово достъпно. Начинът това да се случи в Lidl започва с разработване и налагане на наши собствени марки, които по нищо не отстъпват като качество на водещите и вече наложени брандове и същевременно са на много добри цени. Затова напълно основателно можем да заявим, че в Lidl не избираш между цена и качество, а получаваш и двете.

6. Процесите

Ако моделът е гръбнакът на бизнеса, то процесите са основните артерии. При нас в Лидл България те са гарант да спазим основното си обещание към клиентите и да предложим високо качество на добри цени, като влагаме спестените от оптимизацията на процесите средства в понижаване на крайната цена на продуктите. За целта работим рамо до рамо и с българските производители, помагаме им да модернизират производството си, да го направят максимално ефективно и едновременно с това упражняваме стриктен контрол върху пълния цикъл - от избора на суровини до достигането на продуктите по рафтовете, което ни дава сигурност за качеството. Правилните процеси са ключови и за развитие на устойчив бизнес без разхищение на природни ресурси и с внимание към опазване на околната среда - нещо изключително важно не само за днешния ден, но и за нашето утре.

7. Кризите

Кризите са реален стрес тест, който показва кристално ясно здравословното състояние на бизнеса,  както пробойните, така и силните страни, способността за бърза реакция и коефицента на адаптивност на хората и процесите. По време на социалната изолация ние бяхме на първа линия. За щастие не се наложи да спираме, но трябваше в движение и с огромна скорост да променим плановете си и начина на работа, но и да осигурим максимална защита за хората. Мисля, че се справихме както спрямо клиентите, като не позволихме да липсват стоки от първа необходимост и осигурихме добра организация при спазване на всички хигиенни мерки, така и спрямо служителите, които получиха от нас най-важното по време на криза - сигурност в несигурни времена. Но за мен добрият лидер е този, който прави следващата крачка и превръща кризата в положителен тласък за развитието на компанията, като премахва излишното, оптимизира до необходимото и максимално отключва креативния потенциал на екипа за нестандартни решения, изключително важни за успеха в  съвременния свят.

8. Цифрите

За хората на бизнеса цифрите са универсален език,  аз не правя изключение  и много разчитам на тях, но при едно условие - когато те са резултат от стабилни процеси, ясна визия и устойчиви ценности. За 10 години има хиляди цифри, показателни за растежа и стабилността на Лидл България. И да искам не мога да ги изброя, но ще спомена само няколко от най-ключовите като илюстрация на визията зад тях. За 10 години общият размер на инвестиците ни в България надхвърля 1 милиард лева. Магазините ни от 14 през 2010 г, вече са 102 в 48 населени места. Екипът ни се увеличи десетократно и от 300 души, с които започнахме бизнеса, днес сме 3000 и продължаваме да растем. Не е тайна, че заплащането при нас е сред най-високите в бранша. 75% от хората на ръководни позиции в Лидл България са се издигнали отвътре, а ежегодно инвестираме шестцифрена сума в обучение и квалификация. През 2019-та сме вкарали в оборот стоки от български производители на стойност 350 милиона лева, което е равно на 67% от всичките ни разходи за продукти, а износът на български стоки в европейската мрежа на Lidl за същата година надхвърля 40 милиона лева, което е с 33% ръст спрямо 2018-та. И две от любимите ми цифри - 86% от българите одобряват всички продукти от собствените марки на Лидл , 96% одобряват сладоледа на Лидл - това сочат резултатите от национално-представителен вкусов тест, проведен сред 4000 респонденти в цялата страна.

9.  Доброто

Лидерът по субстанция е този, който се стреми  да променя живота към по-добро и това важи с еднаква сила както за хората, така и за компаниите. Визията на Лидл е много ясна в това отношение - с всичко, което правим - от продуктите, които предлагаме, през инициативите, които подкрепяме до отношенията ни с хората и позицията ни в обществото - ние се стремим да променяме живота ни към по-добро. Всяка година провеждаме мащабно проучване кои са критериите за пълноценен живот на българина, за да можем, на базата на резултатите, да прецизираме дейностите си. Приоритетът ни  като работодател е през разнообразни политики и инициативи да осигурим оптимален баланс между работа и личен живот. За нас това е ценност, даваща възможност на хората да се чувстват удовлетворени и щастливи. Най-голямата ни социално отговорна инициатива “Ти и Лидл за по-добър живот” още с името си ясно заявява към какво се стремим - стъпка по стъпка, с ежедневни усилия да подобряваме средата като подкрепяме граждански инициативи в цялата страна. Вярвам, че каузите зад цифрите са тези, които остават и след нас и за тях си струва да се работи. И това не са празни думи, а съдържание, което дава плътност на успеха.

10. Благодарността

За мен лично способността искрено и дълбоко да изпитваш благодарност, а не като повърхностен жест на възпитание, е висша ценност и съм твърдо убедена, че без нея успехът в дългосрочен план е невъзможен. Хората и компаните, които не успяват да се чувстват благодарни, са тези, които най-лесно стигат до самодоволство и престават да се развиват. Не съм сигурна доколко ежедневно намирам време да изкажа благодарност на хората около мен, но се надявам, че поне я излъчвам като енергия. Скъпи колеги, клиенти, партньори - благодаря ви, че сме заедно през тези 10 години. Пожелавам си да продължим да се развиваме и да успяваме заедно и следващите 10!

За контакт


Сподели

Покажи още