Силната енергия и уникалният модел са ключът към успеха на Лидл България

По случай годишнината на компанията ви представяме едно специално интервю „10 години в 10 въпроса“ с г-жа Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България

26.09.2020 12:00:00 | София

logo

Г-жо Драгийска, в Лидл България сте от първия ден - кои са крайъгълните събития за компанията?

Ние отворихме последни, след всички големи вериги, които вече бяха тук, след 5 години вече бяхме втори и продължаваме да растем. Стотици са крайъгълните събития, но най-важна е положителната енергия, която в основата на успеха ни. Тя ни кара да работим на пълни обороти, превръща ни в сплотен екип, готов да постигне неща, които на пръв поглед изглеждат невъзможни. Питала съм се откъде извира тази енергия и докога ще продължава и вярвам, че е почти неизчерпаема, защото идва от сърцевината на Лидл – моделът и ценностите ни правят различни, зареждат ни с оптимизъм и удовлетвореност.

Какъв е този уникален модел на Лидл и той ли е ключът към вашата формула на успеха?

Категорично да. Моделът ни е уникален, защото в основата му не са нито цифрите, нито печалбите – не ме разбирайте погрешно, те са важни, но са следствие, а първопричина e нов, бих го нарекла дори демократичен, модел на пазаруване, който стъпва върху убеждението, че високото качество може и трябва да бъде масово достъпно. Право на всеки от нас е да получава най-доброто срещу парите си, а мисия на Лидл е да го направи възможно.

Как успявате да предложите високо качество на достъпни цени и къде е уловката?

Уловка няма – има ясна формула и много работа с любов и в детайл. Разковничето са собствените марки на Лидл – благодарение на тях гарантираме високо качество, защото контролираме целия процес – от суровините през разработването на продуктите до излагането им на щанда. Постигането на оптимална цена за това безкомпромисно качество, потвърдено с международни сертификати, е в оптимизацията на процесите – производствени, логистични, маркетингови. Спестените от оптимизацията средства връщаме към клиентите под формата на по-ниска цена за високо качество. В този  процес съществен дял имат местните производители, много от продуктите на Pilos, Dulano, Pikok и други се разработват с българските ни партньори, които вече са над 200. Моделът оказва цялостен положителен ефект върху родното производство, защото помагаме с ноу-хау за оптимизация и модернизация и им даваме възможност да са конкурентоспособни не само на нашия пазар, но и на европейския.

А как успяхте да накарате хората да повярват на този нов за нашия пазар модел и да се доверят на непознати марки?

Това бе едно от най-големите предизвикателства – не само да поканим хората да направят първата стъпка към нас, но и да извървим заедно пътя до изграждане на дългосрочно доверие в марката. На 25-ти ноември 2010, когато отворихме първите 14 магазина едновременно – нещо невиждано до момента - осъмнахме с огромни опашки, което едновременно ни зарадва и уплаши. Как да превърнем тези стотици хиляди хора, които идваха заради ниската цена на бананите и олиото тогава, в наши лоялни клиенти? Иновативност, честност и постоянство са съставките на успеха ни. Лидл бе първата верига, която пусна ТВ реклама и това помогна да ни забележат – днес ритейл секторът е в топ 3 на рекламодателите и смея да заявя, че точно ние проправихме пътя. Показахме, че освен евтини стоки, при нас могат да намерят и високо качество, и различно изживяване. Още в началото предложихме тематичните седмици, които се превърнаха в наша „запазена“ марка. Не сме спирали да ги изненадваме с интересни предложения и иновативни продукти – първите колбаси без механично отделено месо и Clean Label – серия колбаси без изкуствени консерванти, овкусители и оцветители, първата кампания със Stikeez, първата линия продукти по автентични български рецепти „Родна стряха“ и още, и още. Така постепенно, но сигурно превръщаме случайния интерес в лоялност. Разбираме, че доверието не е константа и всеки ден се явяваме на изпит пред клиентите си, за да го заслужим отново. 

Имате две дъщери – как им описвате какво точно работите?

Като на клиентите – отговарям на въпроси и препоръки -  кога ще е следващата Stikeez кампания и защо ги няма постоянно, приемам комплименти за сладоледа и розовите раници, както и оплаквания, че сосът бешамел от италианската седмица се е изчерпал. Приемам критиките, разяснявам подхода и продължаваме напред.

Преди няколко години Лидл България направи кампания за наемане на служители като обяви точната сума на заплатите и това бе революционно за времето си. Заплащането ли е най-важното, за да бъде един работодател желан на пазар като нашия?

У нас заплащането винаги е било чувствителна тема, и не само заради парите, а и заради отношението, което работодателят показва през тях - справедливото и достойно заплащане е от най-ясните начини да демонстрираш уважение към труда на хората. Затова напълно разбираемо огромно перо в бюджета ни е за служителите и заплащането при нас е сред най-високите в бранша - средната брутна месечна заплата в Лидл към момента е с 52% над средната за икономиката. Има и други важни неща, за да се чувстват хората удовлетворени. Аз и колегите от оперативния бизнес сме в непрекъснат контакт с касиерите и складовите работници и имаме постоянна обратна връзка. Възможността за развитие  и кариерно израстване също е ключова. Над 75% от мениджърите в Лидл са се издигнали отвътре, а към края на 2019 г. от 110 мениджъри филиали 88 стигат до позицията в резултат на кариерно развитие, което е 80%. Ежегодно инвестираме и 6-цифрена сума за квалификация и обучение, предлагайки портфолио с над 70 програми. Ние сме първата верига, въвела позитивно отчитане на работното време до минута, имаме и политики, насочени към баланса между работа и свободно време и реална подкрепа за майките, така че хората да живеят пълноценно. Имаме и много награди за най-добър работодател, включително и Top Employer, но най-ценното признание за мен са резултатите от ежегодното вътрешно проучване „Пулсът на Lidl” което е анонимно и измерва удовлетвореността на служителите. То ни нарежда на първо място сред всички страни, където Lidl оперира. Това ме прави щастлива и се чувствам отговорна това да се поддържа и надгражда за бъдещето.

Как бихте определили Вашия стил на управление?

Като комбинативен, защото в извънредни ситуации, изискващи мигновени решения и поемане на лична отговорност мога да съм дори авторитарна, а в други напълно демократична и либерална. Мисля, че успешното управление изисква комбинация от различни подходи спрямо конкретната ситуация и участниците в нея. Но винаги държа на ежедневното директно общуване със служителите на всички нива, защото това ми дава най-точната обратна връзка.

Коя е най-важната грешка, която сте правила за 10 години?

Вероятно най-голямата ми грешка е, че досега не съм допускала истински голяма грешка, което може да означава, че ми предстои. Правила съм множество по-малки грешки, които винаги коментирам с екипа си, но след като е минало време, за да не изкривяваме анализа с емоции.

Планирате ли специални активности за 10-годишнината на Лидл България?

За съжаление цялата ситуация с пандемията промени първоначалните ни планове, но се надявам да имаме поводи да ги реализираме. За да отбележим подобаващо годишнината от октомври до 25 ноември планираме изненади за клиентите, големи продуктови промоции, включително и дигитален подарък, който дългосрочно ще се отрази положително на домакинствата им. Ще зарадваме и партньорите, и служителите със специални жестове на внимание, защото без хората нищо от това, което правим, няма смисъл. Истински и искрено съм благодарна на всички, с които заедно вървим по пътя и използвам случая да го кажа гласно и ясно – Благодаря ви, че сме заедно!

Какво ще си пожелаете, когато духнете свещичките на 25 ноември?

Здраве и здрав разум, нови предизвикателства и иновативни решения, честност и сили да вървим достойно напред.

За контакт


Сподели

Покажи още