Какво трябва да знаем, когато избираме колбаси от магазина?
27.01.2025 | София
В днешно време ставаме все по-загрижени за това каква храна консумираме, колко е качествена, с какъв произход е. Затова и информацията на етикетите е много важна и може да ни помогне да направим най-подходящия избор за нас. Добре е обаче, да бъдем информирани и да сме запознати с различните съкращения и абревиатури и да знаем за какво да следим, когато четем етикетите. Днес ще разгледаме една конкретна категория храни – колбасите, и ще се опитаме да обясним какво трябва да знаем, когато избираме колбаси.
Какво е МОМ и защо НЕ трябва да присъства в състава на колбасите
Едно от ключовите условия, за да се гарантира, че един колбас е с високо качество, е в него да не се съдържа механично отделено месо – МОМ. При механичното отделяне на месото се нарушава целостта на мускулните влакна и това често изисква добавяне на повече консерванти, сгъстители, оцветители и подобрители, за да се постигне желаната консистенция на крайния продукт. Затова е важно, когато избирате колбас, да прочетете внимателно информацията на етикета, където трябва да е посочено дали съответният продукт не съдържа МОМ.
Съдържание на месо
Освен за технологията на производство, етикетът на един колбас трябва да предоставя и информация за наличните съставки. Запомнете следното правило – колкото повече месо и по-малко съставки (между 5 и 10), толкова по-добре. Например за малотрайните варено-пушени колбаси стандартът е минимум 60% месо, а за по-висококачествените продукти в тази категория – минимум 80%. Кренвиршите по стандарт „Стара планина“ трябва да са с около 83% свинско месо. При сурово-сушените колбаси, като сушеници, луканки и суджуци, процентът месо в съдържанието трябва да бъде минимум 90% -– това съветват експертите от Лидл България, които регулярно подлагат на проверка над 80 вида колбаси от собствените марки на веригата.
Качественият контрол
За да избегне влагането на механично отделено месо и да повиши качеството на продуктите си собствена марка, Лидл България въвежда изисквания, които са по-стриктни от нормативно установените, като забранява използването на МОМ и в колбасите от говеждо и свинско месо, и прилага строги проверки за артикулите под своите собствени марки на всеки три месеца.
С използването само на ръчно отделено месо веригата предлага на своите клиенти качество не само във високия, но и в ниския ценови клас. Месните продукти преминават още физико-химични и микробиологични анализи четири пъти в годината, както от страна на веригата, така и от самите производители. Междувременно всички колбаси от собствените марки се подлагат и на ежемесечен органолептичен анализ – за вкус, мирис, цвят, структура и др.
Колбастични предложения
Lidl предлага четири собствени марки колбаси, които съставляват 80% от целия асортимент в тази категория. Сред тях е любимата на хиляди потребители „Родна стряха“ –линията, която включва висококачествени продукти само от български производители. Колбасите под марката ‚Родна стряха“ включват предимно традиционни продукти по автентичните рецепти и вкусове от миналото. Pikok е марката с най-голямо разнообразие – от кренвирши и наденици до варено-пушени ребра и бирени пръчици. Брандът предлага и няколко продукта, подходящи за малките любители на колбасите. Линията Pikok Pure включва продукти без изкуствени консерванти и добавки и с минимум 90% месо. Колбасите под тази марка се произвеждат по иновативна технология, при която изкуствените добавки се заместват с натурални – като къдраво, червено цвекло и паприка. Baroni е най-достъпната в ценово отношение марка, а Dulano предлага произведени основно в Германия специалитети от месо.
Актуалните оферти от Lidl с които закуската, обядът или вечерята могат да бъдат истинско колбастично удоволствие, ще намерите в тяхната специална страница. И не забравяйте – чрез внимателното четене на етикетите и информиран избор за продуктите, които консумирате, имате възможност да се насладите на вкусна и разнообразна храна, която е в правилното съответствие с вашите хранителни цели и нужди.